söndag 23 januari 2011

Nya jobbet

Nu har jag jobbat 2 veckor på nya jobbet på Lecab som servicerådgivare.
Jag trivs jättebra och håller på att lära mig massor av grejer varje dag. Man kan ju faktiskt säga att jag fått både utbildning och jobb på en gång =)

Första veckan var det runtvandring i hela huset och hälsa på alla. Lecab har ju drygt 100 anställda så det är några namn att memorera. Sen var det bara att ta plats bredvid en kollega på Audis servicerådgivning och börja lära sig alla system. De jobbar i flera olika system och var inte riktigt så lätta datasystem som jag hade hoppats men man lär sig ju.
Vi tar emot telefonsamtal och kunder som kommer in och vill boka service till sin bil eller har något problem de vill få fixat. När de vill göra service så söker man i de olika systemen och bygger en service för just den bilen. Alla bilar har ju olika regler för när man ska byta olika filter, kamremmar och bromsvätskor så det är en del att hålla koll på.
Sen när de har andra problem så får vi boka in dem i verksaden för felsökning och återgärd om de inte vet vad de har för problem. Det är väll här jag har mest att lära mig. Så man vet vad man pratar om och kan förmedla rätt mellan verkstaden och kunderna men kollegorna hjälper mig hela tiden om det är nått jag inte hänger med på.

Det känns som jag har hamnat på helt rätt ställe, man klagar ju inte på att få jobba med roliga kunder, kollegor och i en nyrenoverad bilhall med fabriks-nya bilar. =)

Första veckan åkte jag bil mellan Säffle och Karlstad men efter sambons ekonomiska överslag så blev det till att handla ett busskort. Så andra veckan fick jag prova på bussen som faktiskt var över förväntan. Den går från jvs. stationen 6:30 och stannar precis utanför jobbet 7:23 så jag har 7 minuter på mig att knalla in genom dörrarna och hänga av mig jackan.  När jag slutar 16:30 har jag också 7 minuter på mig att knalla ut genom dörrarna och hoppa på bussen igen som är framme på jvs. stationen 17:30. Helt perfekt, man behöver inte skrapa bilrutor eller hålla sig vaken om man inte vill det. Så länge jag har dessa arbetstiderna (som ev. kommer ändras senare) så hinner jag även till boxningen som börjar 18:00 hemma i Säffle.

Så allt har ju alltså gått helt problemfritt och galant?... nääääeeee.. men nästan =)
Första veckan på fredagen stämplade jag ut redan vid 14:00 efter ett kort krig med min mage som tillslut tog övertaget.  Det var bara att inse att magsjukan var här och att jag skulle åka hem.... med en gång! Riktigt jobbig när man är ny på jobbet och vill visa sin bästa sida men det var inte mycket att göra. Som tur var hade jag bil den veckan så jag fick köra hem i egen takt (stanna när jag ville det) och slapp sitta på en full buss.... huuuu... men jag kan garantera att det var en av de jobbigaste turerna mellan Säffle - Karlstad.

Nu är det dags att hoppa in i duschen och göra sig redo för en tredje vecka. Imorn har vi möte efter jobbet så vi är väll kvar till 20:00 tiden. Jag blir kvar i Karlstad över natten hos Sara som har fått en ny inneboende =) Själv är hon i Sthlm under veckan men snäll som hon är har jag redan fått en extra nyckel och egen låda för mina lakan och handuk. Man har det allt bra =)

Dags att börja spara pengar till nya bilen med =)
Amarok VW

Inga kommentarer: